Situació d’aprenentatge per a primària5

Títol Fem Eco: connectem el gènere i el medi ambient a l’escola i al món
Curs (nivell educatiu)
Primària (cicle superior)
Àrea6 / Àmbit7
Coneixement del Medi natural, social i cultural
Educació en Valors Cívics i Ètics
Educació Artística

DESCRIPCIÓ (context + repte)

Per què aquesta situació d’aprenentatge? Està relacionada amb alguna altra? Quin és el context? Quin repte planteja?

TEMÀTICA I JUSTIFICACIÓ

A nivell global, la vulneració del dret a la no discriminació de gènere representa un repte transversal que s’entrellaça amb l’emergència social i climàtica, així com amb les creixents desigualtats econòmiques i socials. Aquesta vulneració afecta directament la consecució d’un desenvolupament sostenible i el dret a viure en un medi ambient sa, reconegut per l’ONU (2021). És una problemàtica que incideix tant en la població actual com en les futures generacions i ecosistemes. Es preveu que, per a l’any 2050, hi haurà 200 milions de persones refugiades ecològiques. Els informes de l’IPCC (2018 i 2019) alerten sobre l’emergència climàtica, mentre científics d’arreu del món han confirmat la superació de la majoria dels límits planetaris entre 2023 i 2024.

Des d’Akwaba, defensem que aquestes problemàtiques estan interrelacionades, així com les estratègies per fer-hi front. Aquestes problemàtiques són fruit d’un model econòmic i social basat en la dominació antropocèntrica, patriarcal i colonial, que explota, destrueix i contamina els recursos naturals, alhora que discrimina i deshumanitza les persones. Aquest model limita les possibilitats reals d’assolir un desenvolupament sostenible, especialment per a les dones. Les dinàmiques d’explotació de persones i recursos naturals es basen en una desconnexió amb el medi ambient que ignora la cura, les interdependències i l’ecodependència.

Aquesta situació d’aprenentatge sorgeix d’un enfocament educatiu que vincula el dret a un medi ambient sa amb el dret a la no discriminació de gènere, en el marc de l’educació per a la justícia global. La proposta integra marcs conceptuals elaborats per entitats feministes com Ecologistes en Acció i l’Observatori del Deute i la Globalització, que aborden ambdues problemàtiques de manera transversal. L’enfocament ecofeminista facilita el desenvolupament de competències clau i promou processos d’apoderament mitjançant la reflexió crítica al voltant de conceptes com l’ecodependència i la interdependència.

La proposta es desplega utilitzant metodologies vivencials que connecten la realitat local amb la global, apropant l’alumnat a experiències del Sud global (Àsia, Àfrica i Amèrica) que plantegen alternatives a l’emergència climàtica i social des d’una perspectiva de justícia global i gènere, promovent un aprenentatge significatiu. També és propicia la investigació-acció participativa fomenta la capacitat investigadora de l’alumnat, permetent-los identificar les vulneracions del dret a un medi ambient sa des d’una perspectiva de gènere. A més, vincula la realitat local amb les lluites ecologistes liderades per dones del Sud global, que són protagonistes en la defensa del medi ambient.

En el nostre entorn més proper (escola, barri, comunitat), es poden observar diverses manifestacions d’explotació del medi ambient, dels recursos naturals i de les persones, que evidencien la connexió entre els àmbits local i global. Això planteja l’oportunitat d’investigar l’entorn per generar reflexions i propostes que valorin les pràctiques ecofeministes, la interdependència entre éssers vius i la cura de les persones i del medi ambient com a elements clau per entendre críticament la desconnexió entre natura i cultura. En un context d’augment de les problemàtiques derivades de l’emergència climàtica i social, la concreció d’aquestes qüestions s’haurà d’adaptar a la realitat local del centre educatiu, fent-les més rellevants i significatives per a l’aprenentatge. Aquesta tasca requerirà un treball col·laboratiu entre el professorat, l’estudiantat i l’entitat Akwaba, garantint que les reflexions i accions sorgeixin d’una perspectiva situada i compartida.

REPTE

A l’escola i al món, Fem Eco? Art i acció per la vida del planeta. 

En aquesta situació d’aprenentatge, es planteja a l’alumnat el repte de crear una obra col·lectiva o un artefacte d’artivisme (entès com una intervenció que combina art i activisme polític, habitualment en l’espai públic) sobre una problemàtica ecosocial i de gènere específica identificada i investigada en l’entorn escolar. Aquesta acció performativa té com a objectiu sensibilitzar la comunitat educativa, la ciutadania i els ens locals i internacionals sobre dos aspectes essencials:

El valor de la pràctica de les cures (relacionat amb la interdependència i la vulneració del dret a la no discriminació de gènere).

La sostenibilitat de la vida al planeta (relacionada amb l’ecodependència i la vulneració del dret a un medi ambient sa).

Encara que aquest context i el repte plantejat poden aplicar-se als tres cicles de primària, cal adaptar-los a les característiques i necessitats específiques de cada etapa educativa. Per facilitar la seva aplicació, a continuació es presenta un exemple concret que il·lustra com situar el context i el repte global en una experiència local significativa, centrada en el tercer cicle de primària. Aquest exemple, basat en l’escola de Sant Climent de Llobregat, mostra com l’alumnat pot observar i analitzar el seu entorn per identificar problemàtiques ecosocials i de gènere, i com aquestes es poden transformar en una acció d’artivisme col·lectiu. D’aquesta manera, es connecten les realitats locals amb els grans reptes globals, fomentant un aprenentatge significatiu que empodera l’alumnat per actuar en defensa del medi ambient i la igualtat de gènere.

Exemple: Missatges en cintes i cercles i lectura de manifest, a l’escola de Sant Climent de Llobregat.

El context

Els grups de 5è de primària van observar i valorar l’entorn natural del municipi: la riera, el bosc i part del centre urbà. A la riera van detectar els efectes de la sequera i espècies invasores, com la canya asiàtica. També van valorar el paper d’animals com el ruc en el manteniment de la llera del riu i del bosc. A la zona urbana van reflexionar sobre iniciatives com el mercat d’intercanvi i projectes de renaturalització de la riera. Al centre educatiu, van identificar problemes amb les fonts i la gestió de les escombraries, considerant sempre el paper de homes i dones en la problemàtica i en la solució.

El repte

Aquestes observacions van motivar l’alumnat a reivindicar el dret a un medi ambient sa i a la igualtat de gènere mitjançant una instal·lació artística. Els missatges, escrits en cintes i cercles de colors, van ser penjats als arbres i la reixa de l’escola perquè fossin visibles per tota la comunitat educativa. Les reivindicacions van ser llegides en forma de manifest i traslladades a la Direcció de l’escola i al regidor de Medi Ambient, que van respondre a les peticions.

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Amb la realització d’aquesta situació d’aprenentatge s’afavoreix el desenvolupament de les vuit competències clau, però sobretot és treballa l’assoliment de la competència ciutadana i de dues de les competències específiques que es deriven d’aquesta:

Competència transversal Competències específiques
Competència Ciutadana

CC3: Reflexionar i dialogar sobre valors i problemes ètics d’actualitat, comprenent la necessitat de respectar diferents cultures i creences, cuidar l’entorn, rebutjar prejudicis i estereotips, i oposar-se a qualsevol forma de discriminació i violència – incloent-hi la violència masclista, LGTBIfòbica, racista o capacitista – o fonamentalisme ideològic.

CC4: Identificar les relacions sistèmiques entre les accions humanes i l’entorn i iniciar-se en l’adopció d’hàbits de vida sostenibles, per contribuir a la conservació de la biodiversitat des d’una perspectiva tant local com global.

COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES DE LES ÀREES O MATÈRIES

Amb la realització d’aquesta situació d’aprenentatge s’afavoreix l’assoliment de les competències específiques següents:

Àrea Competències específiques
Valors Cívics i ètics

CE3: Interpretar les relacions sistèmiques entre l’individu, la societat i la natura, així com la importància de l’acció local i les seves conseqüències en l’entorn proper, per desenvolupar un paper actiu i conseqüent amb el respecte, la cura i la protecció de les persones i del planeta.

CE4: Desenvolupar l’autoestima i l’estima de l’entorn, a partir de la identificació, expressió i gestió de les emocions i sentiments propis i reconeixent i valorant els dels altres, amb la finalitat d’assolir una actitud empàtica i respectuosa envers un mateix, els altres i la natura.

Coneixement del Medi natural, social i cultural

CE 2: Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions creatives i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.

CE 6: Analitzar críticament les causes i conseqüències de la intervenció humana en l’entorn integrant els vessants social, econòmic, cultural, tecnològic i ambiental definits en els ODS, per tal de promoure la capacitat d’afrontar els problemes, aportar solucions i actuar de manera individual i col·laborativa en la seva resolució, posant en pràctica hàbits de vida i de consum responsable i sostenible.

CE 8: Reconèixer, Valorar i defensar la diversitat i la igualtat de gènere reflexionant sobre qüestions ètiques i mostrant empatia i respecte, per tal de construir una societat diversa i equitativa i contribuir al benestar individual i col·lectiu i a la consecució dels valors dels drets humans pròpia i de les altres persones durant els desplaçaments i valorant-ne els riscos.

Educació Artística

CE 4: Dissenyar, elaborar i difondre creacions culturals i artístiques col·laboratives, assumint diferents rols, posant en valor el procés, per desenvolupar la creativitat, el sentit de pertinença i arribar a un resultat final.

OBJECTIUS D’APRENENTATGE

Objectius d’aprenentatge
Què volem que aprengui l’alumnat i per a què? CAPACITAT + SABER + FINALITAT
Criteris d’avaluació
Com sabem que ho ha après? ACCIÓ + SABER + CONTEXT
1. Comprendre de manera crítica i vivencial com el sistema socioeconòmic global perpetua les explotacions al medi ambient i a les persones, en el nostre entorn immediat, amb la finalitat de reconèixer l’ecofeminisme com una alternativa que posa la vida al centre i permet imaginar un futur sostenible.
  • Demostrar i mantenir la curiositat, formulant-se preguntes investigables i fer prediccions raonades sobre temes d’actualitat relacionats amb el medi. 
  • Analitzar la intervenció humana en el món i aportar opinions fonamentades per fer front a problemes ecosocials i involucrar-se en la seva resolució.
  • Posicionar-se críticament a favor actituds d’equitat, igualtat de gènere i conductes no sexistes, analitzant i contrastant diferents models en la nostra societat.
  • Manifestar actituds alineades amb valors com la justícia, la pau i el rebuig a la violència, la solidaritat i el respecte per les minories i les diferents identitats humanes i personals en el seu entorn. 
  • Identificar propostes per afavorir l’aturada del canvi climàtic a partir de l’anàlisi de les problemàtiques en el context local i argumentant el deure ètic de protegir i tenir cura de la natura.
2. Crear propostes artístiques i d’incidència col·lectives, fruit del procés d’investigació i reflexió, per promoure i defensar el dret a un medi ambient sa i el dret a la no discriminació en l’àmbit de la pròpia comunitat educativa, el territori i a escala global.
  • Desenvolupar actituds i valors de compromís basats en el respecte, cura i protecció de les persones, dels animals i del planeta, a través d’accions individuals, en l’àmbit local, vinculades al consum responsable i de productes de proximitat, l’ús sostenible de l’aigua, de l’energia, de la mobilitat, la gestió dels residus i el respecte per la diversitat ètnica i cultural.
  • Planificar els processos de disseny de produccions culturals i creacions artístiques col·laboratives treballant en la consecució d’un resultat final que compleixi uns objectius acordats mitjançant un enfocament coeducatiu basat en la igualtat i la perspectiva de gènere i en el respecte a la diversitat cultural.
  • Participar en la construcció de models de convivència sostenibles en el temps basats en la cooperació, la cura i protecció de l’entorn i el respecte a les persones i al planeta.

SABERS

Amb la realització d’aquesta situació d’aprenentatge es tractaran els sabers següents:

Saber Àrea
1

Societat, justícia i democràcia

  • Coneixement de la Declaració Universal dels Drets Humans i la Convenció sobre els Drets de l’Infant i la seva rellevància ètica en la relació entre les persones tant a l’escola com fora.
  • Promoció de la cultura de la pau i la no-violència a favor de la convivència en l’entorn proper.

Sostenibilitat i ètica ambiental

  • Desenvolupament de l’empatia, la cura i el respecte als éssers vius i el medi natural, en actuacions quotidianes relacionades amb l’entorn proper.
  • Presa de consciència del deure ètic i l’obligació legal de protegir i tenir cura del medi natural en la construcció d’un compromís col·lectiu.
  • Anàlisi dels límits del planeta i el canvi climàtic en el món actual en el marc de projectes realitzats a l’aula.

Educació emocional

  • Reconeixement de l’empatia com una habilitat emocional afavoridora del benestar mutu en les relacions amb els altres.

Educació en Valors Cívics i Ètics

2

Consciència ecosocial

  • Identificació i anàlisi de les causes i conseqüències del canvi climàtic, a escala local i global proposant mesures de mitigació i adaptació. 
  • Anàlisi de la petjada ecològica en diferents parts el món i interpretació de les interrelacions entre les persones, l’economia i la natura amb criteri d’ecodependència. 
  • Coneixement dels recursos limitats que ofereix el planeta, l’explotació que se’n fa i l’esgotament d’aquests. 

Coneixement del Medi natural, social i cultural

3

Educació plàstica i visual

  • Planificació, experimentació i documentació de processos creatius, personals o col·laboratius, en les produccions artístiques treballades a l’aula, assumint diferents rols per expressar idees, sentiments o emocions identificant i valorant-ne les fases i els resultats finals.

Educació artística

DESENVOLUPAMENT DE LA SITUACIÓ D’APRENENTATGE

Quines són les principals estratègies metodològiques que es preveuen utilitzar? Quins tipus d’agrupament realitzarem? Quins són els principals materials que necessitarem? 

Els materials didàctics d’Akwaba ofereixen un conjunt de propostes d’activitats que es poden adaptar a la seqüència didàctica establerta per a la situació d’aprenentatge. Aquest conjunt inclou activitats inicials, de desenvolupament, síntesi, estructuració i transferència, les quals poden ser intercanviades, reorganitzades o modificades segons les necessitats i els contextos específics dels tres cicles de primària. Per facilitar la seva implementació, tot seguit es presenta una de les rutes possibles per desplegar la situació d’aprenentatge al tercer cicle de primària, tot i que els materials poden ser reestructurats segons les característiques del grup i el context educatiu. Aquesta informació es detalla per a cada sessió, incloent els materials específics necessaris.

Les metodologies utilitzades afavoreixen la participació activa i la reflexió crítica. S’inclouen dinàmiques participatives, activitats vivencials i tècniques del teatre de les oprimides, així com espais de reflexió i debat en grups petits i grans. Aquestes estratègies permeten a l’alumnat connectar profundament amb els temes tractats i amb la seva pròpia realitat, potenciant el seu apoderament i la seva consciència social.

A més, per assegurar l’èxit i l’impacte de la proposta, es promou una coordinació estreta amb les comissions de coeducació i les comissions verdes dels centres educatius, facilitant així la transferència i aplicabilitat de les propostes. També es fomenta la coordinació amb diverses àrees municipals (gènere, medi ambient, cooperació i educació), així com amb la xarxa d’escoles sostenibles, per tal d’ampliar l’experiència de justícia global i integrar-la amb les estratègies de sensibilització i incidència política del municipi.

ACTIVITATS D’APRENENTATGE I D’AVALUACIÓ

Fase Activitats Temporització

Activitats inicials

Què en sé?

Connectem el gènere i el medi ambient al món (Mòdul 1). Introducció des d’una perspectiva de drets (dret al medi ambient saludable i a la no discriminació).

Activitat principal: connexions economia i vida.

  • – Presentació
  • – Dinàmica connexions economia i vida
  • – Reflexió conjunta sobre qüestió de drets (Economia rosquilla i principis per a la transició justa)

Una sessió de 2 hores

Activitats de desenvolupament

Què estic aprenent?

Ecodependència i interdependència entre les persones i la natura. Conceptes claus dels ecofeminismes (Mòdul 2).

Activitats principals: composicions artístiques i relats globals.

  • – Dinàmica d’activació
  • – Lectura dels relats
  • – Representació a través del teatre imatge
  • – Composicions artístiques

Una mirada introspectiva (Mòdul 3).

Activitats principals: camí sensorial i cos/ territori.

  • – Camí sensorial
  • – Reflexió i posada en comú sobre l’ecodependència
  • – Cos-territori
  • – Posada en comú

Investigació Acció Participativa (IAP). Anàlisi de les vulneracions de drets al medi i a les persones a l’entorn (escola, barri, municipi…) i formulació de propostes (Mòdul 4).

Activitat principal: Mapeig del centre educatiu i del municipi.

    • – Recordatori dels conceptes claus
    • – Presentació dels plànols i dels codis de colors per a la investigació
    • – Investigació per grups

Una sessió de 2 hores

 

 

 

 

Una sessió de 2 hores

 

 

 

 

Una sessió de 2 hores

Activitats de síntesi i estructuració

Què he après de nou?

Investigació Acció Participativa (IAP). Anàlisi de les vulneracions de drets al medi i a les persones a l’entorn (escola, barri, municipi…) i formulació de propostes (Mòdul 4).
  • – Posada en comú sobre resultats i propostes

Una sessió de 1 hora

Activitats d’aplicació i transferència

Com sé que ho he après?

Fem Eco? Artivisme I incidència social I política. Servei comunitari a través de l’artivisme (Mòdul 5).

  • – Definició d’artivisme i del format d’incidència i dret a participar dels infants
  • – Preparació de l’artivisme
  • – Creació de la carta d’incidència o el manifest
  • – Exposició de l’artivisme i lectura de la carta d’incidència a la comunitat educativa i a representants dels ens locals i de la província

Espai de valoració i tancament (Mòdul 6).

  • – Repàs fotogràfic del procés
  • – Valoració dels aspectes de la campanya
  • – Entrega de reconeixements

Tres sessions de 2 hores

 

 

 

 

Una sessió de 2 hores

BREU DESCRIPCIÓ DE COM S’ABORDEN ELS VECTORS EN AQUESTA SITUACIÓ D’APRENENTATGE

1. Aprenentatges competencials

Aquesta situació d’aprenentatge contribueix de manera significativa al desenvolupament de les vuit competències clau, amb un enfocament particular en la competència ciutadana. A través de l’aprenentatge actiu i la implicació en situacions pràctiques, l’alumnat adquireix habilitats per exercir els seus drets i deures com a ciutadans responsables, reflexius i compromesos amb la justícia social i ambiental. La proposta promou la capacitat d’intervenció en l’entorn, la presa de decisions informades i la participació activa en processos comunitaris, aspectes fonamentals per a la formació de persones capaces de generar canvis positius en la societat.

2. Perspectiva de gènere

La proposta interrelaciona sabers vinculats al dret a la no discriminació de gènere i el dret a viure a un medi ambient sa. Aquesta aproximació aporta una nova perspectiva que enriqueix la sostenibilitat ambiental des de l’enfocament ecofeminista i recollint les experiències de les dones del sud global. 

3. Universalitat del currículum

Es parteix de la realitat escolar i del territori proper, tenint en compte la diversitat d’interessos de l’alumnat a l’hora de proposar accions d’artivisme i incidència sociopolítica, fet que fomenta una major motivació i compromís. Es proposen metodologies participatives diverses per afavorir la implicació de tot l’alumnat. L’obra col·lectiva o artefacte d’artivisme es pot realitzar en diferents formats, oferint així una major flexibilitat en la representació per part de l’estudiantat i permetent aprofitar la diversitat d’habilitats de les persones integrants de cada grup de treball per aconseguir els objectius plantejats.

4. Qualitat de l’educació de les llengües

El procés educatiu es desenvolupa en català, incloent relats d’experiències ecofeministes de tot el món també en aquesta llengua, així com la redacció de propostes d’incidència.

5. Benestar emocional

El procés educatiu inclou tècniques com el camí sensorial, el cos territori o la investigació de si es vulnera o s’enforteix el dret al medi ambient sa i el dret a la no discriminació de les persones en el centre educatiu i l’entorn a través d’observar i analitzar diferents espais (menjador, aules, patis, hall i passadissos, façana, carrer i parcs o places properes) que posen atenció en com influeixen en el benestar emocional individual i col·lectiu en l’anàlisi de la presa de consciència de ser éssers interdependents i ecodependents. 

6. Ciutadania democràtica i consciència global

L’eix central de la proposta és la ciutadania democràtica i la consciència global, amb l’objectiu de fomentar el desenvolupament de la competència ciutadana a través de sabers vinculats als drets humans, com el dret a un medi ambient sa i el dret a la no discriminació de gènere. Aquests sabers no només es treballen com a coneixements acadèmics, sinó també com a part d’un procés educatiu que impulsa el reconeixement de la interdependència i l’ecodependència amb el planeta, així com amb les poblacions i territoris del Sud Global. L’exemple de l’escola de Sant Climent de Llobregat és una clara demostració d’aquest enfocament, on l’alumnat no només identifica problemàtiques ecosocials i de gènere al seu voltant, sinó que les aborda de manera activa i col·lectiva. Mitjançant la creació d’un manifest i l’artivisme, els estudiants exerciten els drets de participació i expressió, reafirmant el seu rol com a agents de canvi dins la comunitat educativa i en el seu territori. Aquesta acció no només té un impacte local, sinó que promou una consciència global, connectant les seves accions amb els reptes globals i les lluites per la justícia social i ambiental.

5 Plantilla adaptada del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

6 A l’educació primària fem referència a les àrees i a l’educació secundària obligatòria i el batxillerat a les matèries.

7 Agrupació d’àrees o matèries que s’imparteixen de manera integrada.